Burgerakkoord Schagen vastgesteld op 22 juni 2024

Het Burgerakkoord Schagen bevat alle aangenomen beslispunten.

In dit document vind je de stemuitslag.

Lees op deze pagina nog eens alle voorstellen terug. Of download een PDF met het complete overzicht van alle voorstellen en presentaties.

N.B. Op 22 juni 2024 hebben alle afgevaardigden het Burgerakkoord ondertekend. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is op deze website een exemplaar geplaatst zonder alle handtekeningen. Op verzoek is het exemplaar met handtekeningen wel in te zien.

Verslag Burgerraad – 22 juni 2024

Op 16 maart zijn we met zijn allen van start gegaan met het Burgerberaad G1000Schagen, met als centrale vraag ‘Hoe ziet een leefbare gemeente Schagen er in de toekomst uit?’. Het was een hele reis. Maar liefst vijf bijeenkomsten, aangevuld met 4 online bijeenkomsten is er met elkaar hard gewerkt. Er is met experts en ervaringsdeskundigen gesproken, informatie uitgewisseld, filmpjes gemaakt, bij elkaar op de koffie gegaan, en heel erg hard gewerkt. 

Afsluiting 22 juni, de Burgerraad

Ook de afsluiting op zaterdag 22 juni was een intensieve dag. Nadat eerst alle werkplaatsen hun voorstelen enthousiast hadden gepresenteerd aan drie verschillende panels vond de zitting van de Burgerraad plaats. 57 beslispunten bleek een behoorlijk aantal om in stemming te brengen. Er is genoten van de aanvullende filmpjes en er is ook flink gezweet op deze zomerse dag. Maar aan het einde van de middag lag daar het Burgerakkoord. Met 42 aangenomen beslispunten kan nu de gemeente en de inwoners aan de slag met de resultaten! 

Alle aangenomen beslispunten

1. Bevordering doorstroming

1.1 Doorstroomconsulent

Er worden woondoorstroomconsulenten binnen de gemeente aangesteld.

1.2 Wooneenheden

Er worden meer wooneenheden op 1 woonadres toegestaan.

1.3 Alternatieve bouwlocaties 

Er zullen alternatieve bouwlocaties worden gezocht en toegestaan.

1.4 Wooneenheden voor ouderen

Er worden meer wooneenheden voor ouderen gecreëerd.

1.5 Leegstandsverordening

Er wordt een leegstandsverordening ingevoerd.

2. Toekomstig wonen in gemeente Schagen

2.1   Opstellen huisvestingsverordening / beleid

  • Handhaven op 2e woning
  • Woning op eigen erf toestaan
  • Gericht bouwen
  • Voorrang geven aan mensen uit eigen gemeente
  • Startersleningen verlengen
  • Premie A woningen bouwen
  • Tijdelijke woningen toestaan (prefab, tiny houses enz)

 

2.2 Promotie van levensbewust wonen

  • Voor iedereen een passende woning
  • Verhuur en verkoop partijen moeten hier rekening mee houden
  • Passend voor elke levensfases
  • Meewerken afdwingen door gemeente bij wooncompagnie en projectontwikkelaars
  • Luisteren naar de burgers: uitvragen bij nieuwe bouwprojecten
  • Inzicht in woonlasten geven
  • Gemengde hofjes; mix tussen oudere en jongere bewoners
  • Beneden- / en bovenwoningen
  • Hoogbouw toestaan op bepaalde locaties (8 woonlagen max)

 

3. Een thuis voor iedereen

3.1 Snelle Opvang

De groep dak- en thuislozen neemt toe. De problemen van iemand die dakloos is worden met de tijd erger en moeilijker op te lossen. Dit zorgt voor oplopende maatschappelijke kosten en schade. Dit kan snel opgelost worden. De Regenboog groep Amsterdam bijvoorbeeld heeft een concept “Onder de Pannen” dat gebruik maakt van de hospita verhuur regelgeving. Daklozen kunnen maximaal 9 maanden bij iemand met bijvoorbeeld een uitkering of AOW verblijven. In 9 maanden kan iemand bijkomen en zijn problemen aanpakken onder begeleiding van de Regenboog groep. Huurder en verhuurder worden ontzien van schuldeisers, UWV en de belastingdienst in deze periode en worden niet gekort of beboet. In deze 9 maanden wordt langdurige huisvesting gevonden. Dit concept zal ook in Schagen worden toegepast. 

3.2 Betaalbare Woningen

De huizenprijzen zijn te hoog voor alleenstaanden, zzp’ers, statushouders, net gescheiden en startende. Deze groep valt tussen wal en schip en is een groeiende groep dak- en thuislozen. Het aanbod voor kleine woningen moet prioriteit worden. Hiervoor is snellere afhandeling van bouwaanvragen nodig met prioriteit op bestaande bouwplannen waarbij 30% sociale huur en 30% sociale koop is.
Met een progressieve boete op leegstand wordt ervoor gezorgd dat eigenaren iets moeten doen met hun vastgoed. Ook de samenwoonboete wordt afgeschaft, want deze zorgt ervoor dat mensen die graag samenwonen niet kunnen doorstromen.

3.3 Gedoogvergunning voor alternatieve Woonvormen


Het nieuwe kabinet wil permanente bewoning in recreatiewoningen mogelijk maken. Hierop zal de Gemeente Schagen proactief reageren. Een versoepeling van procedures aangaande permanente bewoning van bijvoorbeeld recreatiewoningen, bedrijfswoningen e.d. levert een snelle bijdrage aan het oplossen van de woningnood. Uiteraard mits deze objecten aan het bouwbesluit voldoen. 
Een persoonsgebonden gedoogvergunning is een tool die snel toepasbaar is in verschillende situaties. Bovendien levert dit financieel gewin op voor de gemeente, welk gewin weer aangewend kan worden voor minder rendabele (nieuwbouw?) projecten. De huidige situatie vraagt NU om actie en creatieve oplossingen. Verleen gedoogvergunningen op bijvoorbeeld bedrijfspanden, tuinhuisjes, recreatiewoningen, schuren en broed- en vrijplaatsen.

4. Communicatie = Luisteren

4.1. De gemeente zorgt voor 1 centraal systeem (burgerservicepunt)

De gemeente is nu te breed benaderbaar via fixi, via email, telefonisch etc.. Dit is onduidelijk voor de burger. Er moet 1 centraal punt komen waar alle meldingen, aanvragen, klachten enz. aangemeld én afgehandeld worden. De burger kan digitaal, fysiek, per post of telefonisch melden. Maar bijvoorbeeld ook via een gemeentebus die langs rijdt voor mensen die hier meer hulp bij nodig hebben. Alle meldingen komen in 1 systeem, de gemeente heeft hierdoor meer overzicht/ inzicht en kan de meldingen sneller afhandelen. Burgers zijn hierdoor meer tevreden.

4.2. De gemeente zorgt voor terugkoppeling naar de burger.

De burger kiest hierbij de manier van terugkoppeling.
De gemeente koppelt standaard de status, looptijd en afwikkeling van de melding terug aan de burger. De burger kan hier zelf een keuze in maken of dit digitaal, per post of telefonisch verstuurd wordt. De burger heeft hierdoor ook meer inzicht en duidelijkheid over de afhandeling van de melding en heeft hierdoor meer geduld/begrip.

4.3   De gemeente zorgt voor casemanagers die alle meldingen controleren. 

Deze casemanagers zien er op toe dat elke melding naar de juiste afdeling gaat, de melding binnen de afgesproken tijd afgehandeld wordt en dat er altijd terugkoppeling gaat naar de burger. Ook behandelt de casemanager het feedbackformulier van de burger na afloop (zie punt 4).

4.5 De gemeente zorgt voor een gemeentegids die voor elke burger is op te vragen. 

In deze gemeentegids staat alle belangrijke informatie over de gemeente Schagen, o.a. belangrijke telefoonnummers, belangrijke data, alles over de afvalinzameling, scholen, buurthuizen en activiteiten maar ook alles over het centrale punt en hoe een aanvraag/ melding/ klacht behandeld wordt; alle stappen worden hierin duidelijk uitgelegd. Deze gids wordt jaarlijks vernieuwd en is digitaal verkrijgbaar. Voor de burgers die liever een fysieke gids willen ontvangen is er de optie om een papieren versie op te vragen bij de gemeente.

5. Veiligheid als basis

5.1 Prioriteit aan het milieu

De gemeente Schagen geeft de prioriteit aan het milieu boven de economie en versterkt het toezicht op en de handhaving van (Europese) milieuwetgeving.

5.2 Inwoners meer betrekken

De inwoners binnen de gemeente Schagen meer betrekken en inspraak geven bij veilige verkeers- en leefomgeving.

6. Houdt het en voel je veilig

6.1 Droge voeten!

Gemeente zorgt voor een sterke lobby die gegarandeerde dijkversterking en regulering van rivier- hemel- en grondwater regelt.

7. Wij willen dat er plek is voor iedereen!!!

7.1 Zorg voor de juiste (aantallen) voorzieningen in de hele gemeente.

Er zijn lijsten(barcodes) met aantallen voorzieningen die nodig zijn per inwoner/huishouden. Onderzoek of we de juiste aantallen voorzieningen hebben, en zorg hier vervolgens voor. Dit gaat om speel-, hang- en ontmoetingsplekken voor jong en oud.

7.2. Genoeg plek voor jongeren

Zorg voor genoeg plek in de kern Schagen waar jongeren zelf (of als dat wenselijk is met ondersteuning van het jongerenwerk) activiteiten kunnen ondernemen.

7.4 Stimuleer activiteiten waarbij jong en oud elkaar kunnen ontmoeten.

Onderbouwing:
·       Stimuleer maatschappelijke diensttijd / stages.
·       Denk aan sport en spel voor jong en oud samen.
·       Bij nieuwbouw van seniorencomplexen ruimte creëren waar plek is waar ouderen en oud en jong elkaar kunnen ontmoeten.
·       Als lokale overheid activiteiten die vanuit de doelgroep zelf komen stimuleren en waar nodig hierbij aansluiten (in de vorm van bestaande partijen die een (budget)subsidie ontvangen).

7.5 Activiteitenkalender digitaal en huis-aan-huis

Zorg dat een activiteitenkalender met regelmaat op 1 digitaal platform én in 1 vast huis-aan-huis blad kenbaar wordt gemaakt.
Dit gaat om activiteiten zonder winstoogmerk.
Zorg herhaaldelijk voor informatie voor inwoners over voorzieningen en activiteiten in de diverse kernen. De kracht zit in de herhaling. Voor de mensen die nog niet digitaal onderlegd zijn is het belangrijk dit ook met regelmaat analoog te doen op een vaste plek.

8. Bereikbaarheid en toegankelijkheid

8.1 Fietspaden

Wij roepen de Gemeente Schagen op om in het kader van de veiligheid vanaf nu prioriteit te geven aan het aanleggen en onderhouden van fietspaden voor onze scholieren en ouderen die dagelijks of regelmatig op de fiets naar de voorzieningen in o.a. de plaats Schagen moeten.

8.2 Noord-Hopper

Wij roepen de Gemeente Schagen op om prioriteit te geven aan de uitvoering van het Noord-Hopper project en dit project tevens uit te breiden samen met andere Noordkop Gemeenten.

8.3 Vervoer voor iedereen structureel regelen

Wij roepen de Gemeente Schagen op om het vervoer in de gehele Gemeente Schagen structureel (zowel de financiering als de uitvoering) te gaan regelen en dit waar mogelijk in samenwerking te doen met de andere Noordkop Gemeenten.

8.4 Gemeente bus of…. 

In de Gemeente Schagen loopt nu een pilot van een inloopspreekuur op woensdagmiddag. Dit is vooral op de inwoners van de woonkern Schagen gericht.De Gemeente Hollands Kroon, qua oppervlakte de grootste gemeente van Nederland, heeft een Gemeente Bus voor de inwoners die op vaste tijden in de woonkernen staat.
Wij roepen de Gemeente Schagen op om in de Gemeente Schagen een soortgelijk initiatief te ontplooien zodat de Gemeente Schagen beter bereikbaar is voor zijn inwoners.

8.5 Fietsenstallingen en Parkeerplekken voor Gehandicapten

We zien dat er in de woonkern Schagen bij de voorzieningen te weinig Fietsenstallingen zijn en dat de Gehandicapte parkeerplaatsen (vervoer is vaak met een bus) vaak te ver van de voorzieningen zijn of door hoogte beperkingen niet toegankelijk.
Wij roepen de Gemeente Schagen op om op korte termijn meer en betere fietsenstallingen in te richten bij de voorzieningen en om de woonkern Schagen met zijn voorzieningen. 

9. Toekomstig Wonen

9.1 Hofjes betaalbaar

Hofje betaalbaar in de vorm van koop en huur voor ouderen en/of jongeren. Hier kan ook voor elkaar gezorgd worden (oppassen, eten koken, boodschappen etc.)
·       Actieve participatie van de gemeente (begeleiding, communicatie, afhandeling procedures binnen afzienbare tijd)
·       Particulier initiatief door gemeente positief tegemoet treden.

9.2 Versoepelen woonregels

Het versoepelen van woonregels (bijvoorbeeld: deelwonen of woning splitsen). Dit zonder verdere gevolgen voor bijvoorbeeld uitkering (niet korten), naheffing van de belasting of beperkingen door hypotheekverstrekker.
·       Gemeente zou initiatief kunnen nemen voor een pilotproject (bijvoorbeeld garantstelling door gemeente, coördineren met UWV en belasting).

9.3 Baas over eigen erf in buitengebied

De mogelijkheden te creëren om meer en sneller bebouwing toe te staan
(voorbeelden: mantelzorgwoning, verbouw schuren, delen van de woning en nieuwe woningen op het erf)
·       Snellere afhandeling van aanvragen door de gemeente.

9.4 Meer aandacht voor diverse woontypes 

Meer aandacht voor diverse woontypes zoals tinyhouses, bungalows, chalets en moderne vormen van bouwen (bijvoorbeeld prefab).
·       Vereenvoudiging van vergunning verstrekking
·       Gronden in eigendom van de gemeente hiervoor gebruiken.

10. Communicatie = luisteren

10.1 Jaarlijks een open dag te organiseren op het gemeentehuis

D.m.v. het organiseren van een jaarlijkse open dag kan de Gemeente laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Wat regelt de gemeente voor de burger, waar kan de burger terecht voor specifieke vragen. Wat hoort bij de gemeente en wat juist niet.

10.5 Een (digitale) gemeentegids beschikbaar te stellen

Het introduceren op de gemeentewebsite van een digitale gemeentegids. Deze kan binnen de gemeente op A4-papier gedrukt worden en bij de balie neergelegd worden, zodat de oudere inwoner ook een papieren versie kan lezen.

11. Maatschappelijk makelaar, inclusief verbindend maatschappelijk platform

11.1 Een maatschappelijk makelaar

Wij willen graag een maatschappelijk makelaar, die ervoor zorgt dat er verbinding ontstaat tussen organisaties, initiatieven, actoren en (potentiële) vrijwilligers.

11.2 Verbindend digitaal platform

Daaraan gekoppeld een verbindend digitaal platform, waardoor bestaande organisaties, initiatieven, actoren en (potentiële) vrijwilligers worden verbonden, worden (h)erkend en kans geven tot het versterken van het samenwerken.

13. Campagne groen moet je doen! 

13.1 Campagne groen moet je doen!

De gemeente Schagen gaat, samen met de inwoners, nadrukkelijk een groen beleid voeren. Dit groene beleid zal aansluiten bij bestaande structuren en initiatieven binnen de gemeente. Er is verbinding tussen de verschillende initiatieven om overlap te voorkomen en extra draagkracht te creëren. De ‘Groene draad’ is duidelijk zichtbaar.
Het beleid zal in ieder geval de volgende speerpunten omvatten:
➔         Educatie
➔         Groenmarkt
➔         Groen beleven
➔         Verbinden boer en burger
➔         Groene Karavaan

Bewustwording over vergroening binnen de gemeente Schagen moet worden versterkt bij boeren, burgers en buitenlui, om bij te dragen aan klimaatadaptatie. Door het vergroenen van de omgeving kunnen we beter omgaan met (klimaat)veranderingen, en een gezonde en toekomstbestendige gemeente Schagen creëren. 
Wij, de burgers zeggen: “Groen gaan we doen!”
Hiervoor is het nodig dat, behalve een visie, een programma opgezet wordt waarin mensen, middelen en ambitie worden belegd.

14. Sociale samenhang ouderen en jeugd!  

14.1 Jongeren en ouderen krijgen plekken door de gemeente 

Jongeren en ouderen krijgen plekken door de gemeente. Bijvoorbeeld een JOP(jongeren ontmoetingsplek). Jongeren die nu ergens overlast veroorzaken worden weggestuurd maar zij hebben op dit moment weinig tot geen plek om te “hangen/chillen”. Er wordt daarbij ook meer gebruikgemaakt van bestaande locaties, overdag voor ouderen en ‘s avonds voor de jongeren. 

14.2 meer activiteiten voor jong en oud

Er komen meer activiteiten voor jong en oud. En dan voornamelijk voor de leeftijd van -18 en 65+. Deze worden op de  juiste manier bekendgemaakt. Hierbij kan ook gebruikgemaakt worden van locaties die al bestaan. Denk aan sporthallen, buurthuizen, theater, scholen etc. 

14.3 Meer inzetten op preventie

Jongerenwerkers, boa en politie zullen meer bij de jeugdmeer op de preventieve wijze worden ingezet en niet alleen op de out reaching jeugd.

15. Een mens, dier en aarde vriendelijke gemeente

15.2 Verbetering van groenbeleid binnen de gemeente

Om de natuur te beschermen is het belangrijk om groenstroken voor dieren (o.a. bijen)
te creëren en onze natuurgebieden te behouden, waar mogelijk, uit te breiden. Dit gaat gepaard met het onderhoud van groen, zoals in de wijken en buitengebieden van de gemeente.

15.3  Efficiënter gebruik van resources

Om duurzamer om te gaan met onze natuurlijke energiebronnen kunnen wij maatregelen nemen zoals het dimmen van straatlantaarns, het laadnetwerk voor elektrische auto’s uitbreiden, en circulair afvalgebruik bevorderen. 

16. Korte lijntjes

16.1 Raad gaat in gesprek met inwoners en organisaties

De gemeenteraad gaat naar de inwoners toe. Daarom organiseren raadsleden elke 6 weken, voorafgaand aan de Gemeenteraad een bijeenkomst om te horen wat er leeft en speelt bij inwoners en organisaties.
Deze bijeenkomsten worden elke keer op een andere locatie binnen de gemeente georganiseerd.
Inwoners of organisaties melden zich aan maar kunnen ook namens de gemeenteraad uitgenodigd worden om mee in gesprek te gaan. 

16.2 Communicatie met inwoners

Inwoners de keuze geven hoe ze informatie willen ontvangen. Digitaal of per ‘ouderwetse’ brief, vooral waar het gaat om zaken in de directe leefomgeving van inwoners.